Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Barwy Zapachu
Co to jest? – czarne jagody, synku. A dlaczego są czerwone? - bo są jeszcze zielone, ale jak dojrzeją to będą granatowe. Banany są żółte, a śliwki pomimo tego, że występują w różnych barwach, kojarzymy z koloru śliwkowego. Pomarańcza - oczywiście jeśli przywołasz inne czasy, to masz w pamięci, że pojawiały się pomarańcze z Kuby w kolorze zielonym. Spróbujmy wykorzystać model kolorystyczny jako punkt odniesienia i sięgnijmy po Koło barw Impresjonistów, a to tylko jedna z wielu wskazówek możliwości przypisania barwy w postrzeganiu i odbiorze zapachu.
Schemat chromatyczny Eugène Chevreula pokazujący komplementarne kolory i inne zależności, 1855, charleenbrunke.files.wordpress.com, CC BY 3.0


Popatrzmy na planszę z nazwami, która raz jest zgodna z zapachowym modelem koloru, a z drugiej strony jest opozycyjna do natywnych barw skojarzeniowych.

Czy czerwona trawa, albo granatowo-fioletowa cytryna jest wiarygodna, czy zaskakująca?

Warto przybliżyć tę barwną relację - stąd przywołana pomarańcza, która ma kolor, aromat i smak pomarańczowy, jest jak najbardziej oczywistym skojarzeniem. 

Ok, to przeciwieństwa barwne mamy już wskazane, więc pójdźmy dalej i sięgnijmy teraz po skojarzenia zapachów z barwami,
robi się ciekawie, prawda?
Dominacja wzroku
01
 
Świat zdominowany przez wzrok jest zubożony głównie do doznań wizualnych.  Stąd kształt, barwy, liternictwo, grafika.

A dźwięk?
Chcemy próbować zastosować jeszcze dźwięk, tylko jak włożyć baterie do każdego produktu.

Można pokusić się również o smak, ale choć to nie niemożliwe, jest bardziej złożone. 

Więc dlaczego zapach?

To praktycznie jedyny* dookólny bodziec 3D, rozchodzi się w każdą stronę, bez potrzeby dodawania energii, zasilaczy kabli innych niezbędnych urządzeń oferujących energię.
 
Są urządzenia dedykowane do dystrybucji woni na duże przestrzenie, to jednak przypomina  hurtowe wdmuchiwanie zapachu, z pominięciem refleksji, że półki, produkty mogą pachnieć inaczej, gdyby zapach pochodził np. z pudełek. 

Można stworzyć mini wyspę zapachową, małą przestrzeń doznań węchowych, stosując pachnący papier i pachnące produkty.

Póki co zjawisko dyfuzji ma się dobrze, zatem substancje wonne z produktów papierowych rozchodzą się samoistnie w przestrzeni - z uwzględnieniem zasady: im cieplej i wietrzniej, tym szybciej.

*Wszystkie źródła dźwięku, występujące w praktyce, są bardziej lub mniej kierunkowe.
Zgodność barwy z modelem skojarzeń węchowych
02
 
Biorąc do ręki dojrzałą cytrynę wiemy, że jest żółta i z natury ma przypisany kolor cytrynowy.
Możemy wyobrażać sobie jej barwę, dołóżmy pamięć faktury skórki, smaku, cytrusowej woni i jeśli uruchomią się ślinianki, to mamy bez mała kompletne doznanie zmysłowe. 

Prezentowanie zapachu oparte wprost np. o model cytryny jest uprzywilejowanym skrótem asocjacyjnym.

Warto jednak przy prezentacjach i ekspozycji woni, wybierać takie modele zgodności barw i zapachu, które przybliżają odbiorcę do bezpośrednich skojarzeń.

Nie wyklucza to oczywiście używania kompletnych niezgodności, do wywoływania efektów zaskoczeń i wonnych pułapek wyobraźni.  
Poprawność czy zaskoczenie
03
 
Dlaczego piszemy o swoistej metamerii zapachowej?  Aby dobrać barwy do zapachu, albo zapach do barw, projektując opakowanie, czy każdą inną pracę, którą będzie oglądał i wąchał klient, można się zastanawiać, co do siebie pasuje, albo co nie pasuje, czy barwa i zapach jest spójny, czy też kompletnie nie pasuje - przykład Pomarańcza.

Idźmy dalej, produkt, skuteczna reklama, dobry materiał reklamowy, to taki który wywołuje emocje!

Teraz dochodzimy do sedna.
Chcemy żeby nasza praca-rzecz została zauważona i idziemy w poprawność, a pomarańcza będzie pomarańczowa?

Czy przykładowo ubieramy pomarańczową pomarańczę w zapach ogórka?

To wyjątkowo elastyczny i wielowymiarowy obszar kreacji dla projektantów i grafików, jak również dla osmoodorystów i osób zajmujących się zapachami, czy też wdrażaniem produktów opartych o doznania olfaktoryczne. 

Zapach ma charakter publiczny, więc wszyscy demokratycznie go wąchają.

Wonna potęga elastyczności

  • Zaskakujące doznania
  • Wyróżnienie trudne do skopiowania przez konkurencję
  • Wyraźne i skuteczne lokowanie zmysłowości produktu
Powąchane zapachy są dokładnie i szybciej identyfikowane, jeśli mają barwę semantycznie powiązaną z zapachem (Distel and Hudson, 2001; Engen 1972).
Badania i eksperymenty pokazują również, że ludzki wzrok i zmysł węchu działają w koordynacji (Gilbert, Martin i Kemp).
Oznacza to, że wyższe dopasowanie między tymi typami wskazówek może zwiększyć reakcje konsumentów.

Z drugiej strony badania skupiające się na wpływie projektowania wskazówek wykonawczych w reklamie sugerują, że niespójny projekt zapachowo-kolorystyczny może uczynić reklamę bardziej złożoną, zaskakującą i podniecającą (Alden, D. L., Mukherjee, A., & Hoyer 2000), a bardziej złożone projekty wizualne są zwykle mocniej angażujące i lubiane (Palmer 1999).

W szczególności stwierdzono, że wskazówki kolorystyczne, które są niezgodne z innymi elementami reklamy, pozytywnie wpływają na zapamiętywanie i rozpoznawanie (Moore, Stammerjohan i Coulter 2005). 

Przywołajmy jeszcze raz tę myśl, im niższy stopień zgodności koloru i zapachu, tym silniejsze mogą być reakcje konsumentów na reklamę.
Brzmi jak idealne rozwiązanie, jednak tu też są niespodzianki, o których napiszemy w kolejnych wpisach.
Na całym świecie zwykli ludzie i przedstawiciele biznesu, zaczynają sobie uświadamiać moc zapachu
- Martin Lindstrom, Brand Sense

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Math Captcha
+ 64 = 72