Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Szlachetna nietrwałość
Zapach to jedyny w swoim rodzaju przestrzenny bodziec, znak-sygnał (proszę nie kojarzyć z tym filmem–:) działający na zmysł, którego konsumenci nie mogą uniknąć. Ktoś kto nie chce widzieć, ani słyszeć reklamy, odwróci głowę, skieruje wzrok w inną stronę, lub zakryje uszy np. słuchawkami. Jeśli chcesz uniknąć wdychania zapachu, to nie da się tak po prostu tylko zatkać nos, niewzruszenie tkwimy w przeświadczeniu, że nos przydaje się również do oddychania.
Trwałość zapachu.

„Gdyby wszystko trwało wiecznie, nic nie byłoby cenne” – Gaustyn. 
Fizyka Smutku – Georgi Gospodinow

Można to uznać za wadę i zaletę, zapach jest bodźcem przejściowym, co wprost oznacza, że zanika w czasie.
Z punktu widzenia trwałości wygląda to ulotnie, ponieważ w odróżnieniu od innych bodźców pochodzących z otoczenia, np. takich jak barwy, kształty, materialne surowce, zapachy nie mogą być eksponowane przez długi czas, bez potrzeby „uzupełniania” ich.

Jeśli choć przez moment wyobraźnia podsunęła nam pytanie, co by było, gdyby zapachy miały trwałość porównywalną na przykład do kolorów?  Od razu nasuwa się wonna refleksja poczucia ulgi, jak to dobrze, że zapachy nie zostają na zbyt długo i rodzi to przyjemną myśl, że przemijają, a my wciąż możemy cieszyć się z nowych doznań olfaktorycznych, a wtedy krótka żywotność zapachów jest bezcenną zaletą.

Pomyślmy, jeśli okaże się, że więcej niż jeden zapach pasuje do oferowanego przez nas produktu, można je wymieniać w zależności od okresu, pory roku, wydarzeń i okoliczności współistniejących, umożliwiając w ten sposób uzyskanie wrażenia poczucia świeżości (Parsons, 2009).

Żyjemy w czasach AI i warto wspomnieć, że póki co Sztuczna Inteligencja, poza obszarami, które udało się zdigitalizować, nie jest w stanie zastąpić realnych „analogowych” doznań odczuwania zapachów, a zapytany o tę materię Marek Tłuczek, autor książki „Jak sztuczna inteligencja zmieni twoje życie” powiedział: póki co nie ma czujników odczuwania zapachów.
Doceńmy to.

Mity o zapachach

  • Jest taki zapach, który wszyscy lubią.
  • Ciemniejsza ciecz, to mocniejszy zapach.
  • Temperatura przechowywania nie ma specjalnego znaczenia dla jakości i trwałości.
  • Gęstsza ciecz = intensywniejszy zapach. 
  • Ludzie mogą rozpoznać 10 tysięcy, a w innej wersji ponad 30 tysięcy zapachów.
  • Zapach usuwający nieprzyjemne zapachy.
  • Zapachy pochodzenia naturalnego są czystsze od syntetycznych.
Jak wyrazić mam imieniem, Woń miękkiej mięty nad strumieniem?
- Julian Tuwim

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Math Captcha
− 3 = 1